Easternxpress

Just another WordPress.com weblog

Vysotsky, Russian prisons & criminal tattoos

Posted by easternxpress on March 15, 2009

4/4, 7pm : Särskild kväll ! Konsert + film. Tema : rysk fängelse, Visotsky och tatuering.

Café Mumrik, Drabanten, Kungsgatan 61, Uppsala. In collaboration with NBV.

Free entrance but membership required for legal concerns (100kr/year)

visotsky-tatuering

star

Pravda på HijazzPravda

Vladimir Visotsky-låtar på svenska

Pravda (Sanning på ryska) är också namnet på en legendarisk dagstidning i det gamla Sovjetunionen som på något sätt lyckats överleva även till denna dag. Från att enbart ha varit kanal för Sovjetledarnas indoktrineringsiver gentemot sitt folk kämpar nu tidningen för att upprätta något slags anseende som oberoende medium i dagens Ryssland.

visotskyUnder hela sitt verksamma liv var Vladimir Vysotskij en profet utan officiellt erkännande i sitt eget land. Han skapade hundratals mycket populära sånger men det var inte många som gavs ut på skiva eller spelades i etern. Förklaringen till detta utstuderade avståndstagande av sovjetregimen och dess statliga kanaler var den ständigt närvarande politiska tonen i allt han skrev. Vysotskij som började uppträda på 60-talet var mycket kritisk mot kommunistregimen och hans diktning riktade sig ofta mot den sovjetiska stelbentheten.

Robert Harju-Jeanty och Johan Åkerman har sedan 90-talet regelbundet gjort små musikföreställningar med Vladimir Vysotskijs musik. Inspirationen kommer från originalinspelningar samt de tolkningar som Svenska Teatern i Åbo gjorde i en bejublad uppsättning om Vysotskij på 80-talet.

Robert, som behärskar gitarren minst lika bra som Vysotskij själv, kryddar föreställningarna med anekdoter om Vysotskij och inblickar i livet i Sovjetunionen under Vysotskijs tid medan Johan bidrar med multiinstrumentalt komp, sång och mothugg alltefter behov.

The Art of Violence

(The Mark of Caïn) av Alix Lambert (Ryssland/USA, 2000)

Rysk dialog, svensk undertext.

Dokumentär om tatueringstraditionen i ryska fängelser. Filmen som inspirerade Cronenberg till Eastern Promises.

Tatueringstraditionen inom det ryska fängelse­systemet går tillbaka till 1930-­talet, då de hårdaste fångarna började pryda kroppen med specifika motiv för att visa sin status. En hel vetenskap av symbolik berättade vem man var, vilka brott man begått och var man befann sig i hierarkin. Mördare, tjuvar och våldtäktsmän – alla har de sin historia inskriven i huden. På ­Rysslands fängelser lever brottslingar som djur under fysiska och psykiska tortyrförhållanden som eliminerar all slags värdighet. En tillvaro full av ­oskrivna lagar där rätt tatuering kan göra dig onåbar och fel kan kosta dig livet.

the-mark-of-cainSailing ships, stars, angels and executioners – The Mark of Cain chronicles the vanishing practice and language of Russian Criminal Tattoos. Captured in some of Russia’s most notorious prisons, including the fabled White Swan, the film traces the animus of the flowers of this carnal art by way of the brutality of it’s origins- the penitentiary and the criminal environment. Incisive interviews with prisoners, guards, and criminologists reveal the secret language of The Zone and The Code of Thieves of the vory v zakone. As early as the 1920’s, Russian prisons and Gulag began to attract the attention of researchers. The prisoners of the Stalinist Gulag, or “Zone,” as it is called, developed a complex social structure that incorporated highly symbolic tattooing as a mark of rank. The very existence of these inmates at prisons and forced labor camps was treated by the state as a deep secret, and their tattoo art was considered a forbidden topic. In the last decade, Russia’s prison population has exploded; overcrowding has reached unimaginable proportions. Few other nations have had such a massive prison population. The most conservative estimates suggest that in the last decades, over thirty million of Russia’s inmates have had tattoos even though the process is against the law inside prison. According to The Book of Genesis, God placed a mark on the world’s first murderer before sending him into exile. The mark of Cain proclaimed its bearer as a criminal and social outcast; for centuries, prisoners and those who broke social codes were forcibly tattooed. In Russian prisons, tattooing emerged as a visual mode of communication linked with social division. The Mark of Cain tells the story of a fading art form and how that practice’s death reflects transition in broader Russian society.

star

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: